Zakładając biznes, naturalnie chcemy, by przynosił nam on korzyści. Do tego jednak potrzeba wielu godzin pracy i cierpliwości, zwłaszcza przy staraniu się o poprawienie widoczności witryny w wyszukiwarce. Jak wiadomo, w skład pozycjonowania wchodzi bowiem wiele działań, a jednym z nich jest właśnie link building, który może pomóc w uzyskaniu lepszej pozycji strony w Google.
Czym jest link building?
Chcąc dowiedzieć się, na czym polega link building, najpierw trzeba wiedzieć, czym jest link.
Link, nazywany również hiperłączem, to odnośnik, który – po kliknięciu w niego – pozwala użytkownikowi Internetu na przeniesienie się pod dany adres. Może on występować po prostu jako adres URL lub też być ukryty pod konkretną nazwą (anchor text).
Najprostsza budowa linku w kodzie HTML wygląda tak:
<a href=”adres internetowy”>opis odsyłacza</a>
Gdzie adres strony internetowej to miejsce, do którego będzie kierował link, a opis odsyłacza (anchor) jest tekstem, który stanie się aktywnym odnośnikiem.
W praktyce wygląda to następująco
<a href=”https://contentwriter.pl/”>Content Writer</a>
Link building będzie więc procesem wchodzącym w skład pozycjonowania, polegającym na zdobywaniu linków, które z innych witryn odsyłają do naszej.
Link building a pozycjonowanie
Początkowo wyszukiwarki internetowe opierały się głównie o indeksowanie treści występujących na stronie. Manipulowanie rankingiem było więc bardzo proste. Wystarczyło wprowadzić odpowiednią ilość słów kluczowych w obrębie danej podstrony – im częściej słowo kluczowe występowało na stronie, tym wyżej pojawiała się ona w wynikach wyszukiwania.
Obecnie jednak na pozycjonowanie strony internetowej wpływa wiele czynników oraz działań. Nie wszystkie są jednak znane, gdyż większość z nich stanowi tajemnicę Google. Jednakże, z obserwacji oraz doświadczenia wiadomo, iż pozyskiwanie jakościowych linków z zaufanych stron może przyczynić się do zwiększenia pozycji w wyszukiwarce.
Podział linków
Wyróżniamy kilka rodzajów linków, które można podzielić na 4 podstawowe kryteria. Klasyfikujemy je ze względu na:
Kierowanie
- Linki wewnętrzne – umieszczane są w obrębie jednej witryny. Mają pomagać użytkownikom oraz robotom Google w poruszaniu się po stronie internetowej.
- Linki zewnętrzne – przenoszą użytkownika na inną stronę internetową.
Przekazywaną wartość
- Nofollow – odnośniki z dopisanym w treści atrybutem rel=”nofollow”, który sugeruje robotom Google’a, żeby nie podążały za tym linkiem.
- Dofollow – odnośniki bez dopisanego atrybutu rel=”nofollow”. Choć dla użytkownika nie ma znaczenia, jaki rodzaj linku jest w anchorze, to jednak algorytmy Google uznają go za sygnał świadczący o wartości adresu docelowego i podążają za nim.
- Linki dofollow możemy podzielić na naturalne (zamieszczane bezinteresownie przez innych użytkowników, którzy uznali nasze treści za ciekawe i warte polecenia) oraz nienaturalne (będące niskiej jakości i niepowiązane tematycznie z linkowaną stroną).
Działanie
- Martwe – linki prowadzące do np. stron niedziałających bądź takich, które wygasły lub zostały usunięte.
- Żywe – linki prowadzące do poprawnie działających witryn.
Typ
- Graficzne – odnośniki przenoszące użytkownika do strony docelowej po kliknięciu w plik graficzny.
- Tekstowe – odnośniki, przenoszące użytkownika do strony docelowej po wejściu w tzw. anchor.
Pozyskiwanie linków zewnętrznych
Linki można pozyskać z różnych źródeł. Do najpopularniejszych z nich należą:
- Fora internetowe
Na tych stronach internauci poszukują odpowiedzi do zadanych przez siebie pytań. Można więc udzielać im profesjonalnych porad i tym samym, również za pomocą linków, zachęcać do skorzystania z naszych usług. Trzeba jednak pamiętać, by miejsca, w których zamieszczamy link, były powiązane tematycznie z naszą działalnością. - Media społecznościowe
Aktywne prowadzenie profili firmowych i publikowanie wpisów z odnośnikami na Facebooku, Instagramie czy Twitterze wpływa na współczynnik zaufania wyszukiwarki do naszej witryny, buduje dobry wizerunek i generuje ruch na naszej stronie. - Artykuły sponsorowane
Wpisy sponsorowane są odpłatnymi artykułami z linkiem, które umieszczane są na stronie wydawcy. Pomagają one zwiększyć zasięg naszych treści oraz poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania. - Strony partnerów
Jest to naturalny i ciekawy sposób na wzbogacenie profilu linkowego witryny. Polega na wymianie linków pomiędzy stronami. Na witrynie publikowany jest odnośnik do strony partnera, a on z kolei na swojej umieszcza odsyłacz do naszej.