Opracowanie skutecznej strategii marketingowej to jeden z najlepszych sposobów na to, by osiągnąć sukces na rynku. Może ci się wydawać, że jesteś w stanie działać bez planu i doskonale sobie radzić. Z czasem jednak zauważysz, że każda duża firma posiada swoją strategię. I to nie bez powodu. Jak zatem stworzyć swoją?
Zacznij od ustalenia celu marketingowego
Określenie celu marketingowego to najlepszy sposób na to, by wskazać, jakie są główne założenia twojej marki. Pamiętaj, że muszą one być mierzalne i realistyczne – nie zakładaj, że w rok staniesz się liderem na rynku, bo prawdopodobnie nie jest to możliwe. Cel marketingowy to także coś innego, niż cel biznesowy. Oba jednak są ze sobą zbieżne. Przykładowym celem może być poprawienie współczynnika konwersji czy też zwiększenie ruchu na stronie.
Określ grupę docelową
Aby wiedzieć, w jaki sposób działać na rynku, musisz dokładnie określić grupę docelową, a zatem ludzi, z którymi chcesz się komunikować. Stwórz persony, a zatem przykładowe osoby, które korzystają z twoich usług. Uwzględnij ich wiek, miejsce pochodzenia, zainteresowania, zawód, nawyki oraz przekonania. Pamiętaj, że im bardziej przyłożysz się do badań nad grupą, tym lepiej dopasujesz do niej swój sposób komunikacji.
Analiza SWOT
Analiza SWOT to sprawdzona metoda, która wykorzystywana jest we wszystkich firmach, niezależnie od ich wielkości. Określa mocne i słabe strony, a także szanse oraz zagrożenia marki. Wypełnij ją szczerze, zastanawiając się dokładnie nad każdym aspektem. Skorzystaj przy tym z analizy rynku, wykorzystaj pomysły swoich pracowników. Jeśli wiesz, że nie poradzisz sobie ze stworzeniem analizy SWOT, z pewnością dobra agencja reklamowa zrobi to za ciebie.
Ustal kanały komunikacji
Wiesz już, jak i do kogo chcesz mówić. Teraz ustal, w których miejscach najłatwiej będzie znaleźć osoby należące do twojej grupy docelowej. To zarówno kanały online jak i offline. Przemyśl dobrze, w jaki sposób twój potencjalny klient rozpoczyna dzień, jak komunikują się z nim inne marki, które sygnały są dla niego bardziej istotne od innych. To nie tylko social media, ale także blog, e-mail marketing czy reklama tradycyjna.
To oczywiście nie wszystko, co powinno znaleźć się w naprawdę solidnej strategii marketingowej. O tym zagadnieniu można by mówić wiele godzin, gdyż jest tak bardzo złożone. Dlatego właśnie wiele firm poddaje się już na samym starcie i nigdy nie tworzy swojej strategii. Dobrze zastanów się jednak, czy możesz nawigować swoim statkiem bez żadnej mapy.