Artykuł sponsorowany.
Sklep internetowy Magento to dla wielu sprzedawców świetny wybór. Platforma ta znana jest jednak ze swojego stopnia rozbudowania, który to wpływa także na cenę wdrożeń. Jakich wydatków zatem można się spodziewać w przypadku takiej inwestycji? Co i jak wpływa na koszty? Tego dowiesz się w tym artykule.
Sklep Magento – 2 podstawowe edycje
Mówiąc o kosztach, należy zacząć od tego, że Magento 2 oferuje 2 podstawowe edycje:
Magento Open Source
Całkowicie darmowa platforma typu self-hosted z podstawowymi funkcjami handlowymi. Stabilne i konfigurowalne rozwiązanie dla małych/średnich rozwijających się firm lub narzędzie do prototypowania nowych pomysłów i modeli biznesowych. W przypadku tej edycji nie jest jednak możliwe korzystanie z pakietu oficjalnego wsparcia technicznego.
Adobe Commerce
Adobe Commerce to platforma e-commerce skierowana do korporacji, która oferuje bogatszy zestaw gotowych funkcji oraz nieograniczone możliwości dostosowywania i bezproblemowej integracji z rozwiązaniami zewnętrznymi. Dzięki solidności i funkcjom skalowania stanowi stabilne i bogate rozwiązanie dla dużych firm.
Adobe Commerce daje także dostęp do infrastruktury w chmurze, a także całodobowej obsługi klienta. Rozwiązanie to umożliwia prowadzenie sprzedaży w obrębie licznych marek, regionów geograficznych i walut w modelu B2C oraz B2B z poziomu jednej platformy.
W przypadku tej edycji klienci mają także dostęp do opcjonalnego modułu B2B, który poszerza możliwości sklepu internetowego Magento z myślą o sprzedaży w modelu business-to-business. Z kolei PWA Studio to świetny zestaw narzędzi pomagający w implementacji rozwiązań z zakresu Progressive Web Apps.
Koszt tej edycji jest ustalany indywidualnie. Trudno dokładnie ustalić, jak owe stawki wyglądają obecnie, ale jeszcze kilka lat temu, gdy zamiast Adobe Commerce dostępne były wersje Magento Commerce Edition i Magento Commerce Cloud Edition, koszt rocznej licencji zaczynał się w granicach 22 000$ i 40 000$ w przypadku sklepów z przychodem brutto do miliona dolarów amerykańskich na rok. Górne widełki oscylowały z kolei w okolicach 125 000$ i 190 000$ rocznie w przypadku sklepów generujących przychód w granicach 25 i 50 milionów dolarów amerykańskich na rok.
Jak więc widać, samo korzystanie z Adobe Commerce wiąże się z dużymi wydatkami, dlatego jest to wersja skierowana zdecydowanie do dużych przedsiębiorców.
Sklep internetowy Magento – podstawowe koszty
Oczywiście ewentualna licencja na oprogramowanie to nie wszystko. Sam sklep trzeba także od podstaw stworzyć. Główne koszty obejmują zatem:
- Domena
Koszt utrzymania pojedynczych domen to ok. 100-200 złotych rocznie. Jeśli jednak chcesz nabyć już zarejestrowany adres z dużym potencjałem brandingowym, jednorazowy zakup może wynieść nawet kilka-kilkadziesiąt tysięcy złotych.
- Hosting
W przypadku Magento zalecane typy hostingu to serwery VPS lub serwery dedykowane. Te pierwsze sprawdzą się w przypadku mniejszych/średnich projektów i kosztują miesięcznie 10-300 złotych netto.
Z kolei wydzierżawienie lub zakup serwera dedykowanego (zalecane dla dużych sklepów) to już odpowiednio ok. 5 000 złotych rocznie lub ok. 25 000 złotych rocznie.
- Certyfikat SSL
Certyfikat SSL, który zapewni bezpieczeństwo dla średniego sklepu, powinien kosztować kilka tysięcy złotych. W przypadku dużych witryn wydatek wzrasta już jednak do ok. 10 000 złotych.
Sklep internetowy Magento – wdrożenie
Jeśli korzystasz z usług agencji, na koszt stworzenia sklepu będą mieć wpływ różne czynniki związane z przygotowaniem platformy. Oto te, na które należy zwrócić uwagę:
- Strategia
Jeśli dobrze wiesz, czego potrzebujesz i jak to wdrożyć, ułatwi to pracę agencji. Gdy jednak potrzebujesz konsultacji i doradztwa, znacznie zwiększy to koszt usługi.
- Projekt graficzny
Wdrożenie gotowego szablonu lub poddanie go lekkim modyfikacjom będzie znacznie tańsze niż tworzenie dedykowanego projektu.
- Interfejs użytkownika
Jeśli stosowany styl graficzny i materiały multimedialne będą wymagać zmian w interfejsie, znacznie wpłynie to na koszty.
- Integracje
Gotowe moduły potrafią swoje kosztować, jednak i tak są nieporównywalnie tańsze niż wdrażanie dedykowanych rozwiązań.
Sklep Magento – podsumowania kosztów
Same koszty wdrożenia sklepu zamykają się zwykle w granicy od 25 000 do 50 000 złotych. W przypadku większych projektów będzie to nawet więcej. Na wydatki związane z utrzymaniem największy wpływ ma to, czy będziesz korzystać z pakietu Adobe Commerce i dostępnych tam funkcji. Serwer, domena i certyfikat SSL to w niektórych przypadkach także dodatkowe kilka-kilkanaście tysięcy rocznie.
Ustal dlatego swoje potrzeby i skorzystaj z usług dobrej agencji – dzięki temu będziesz w stanie założyć sklep Magento w atrakcyjnej cenie.