Zastanawiasz się jak wygląda w praktyce prowadzenie własnego sklepu internetowego? Zapraszamy zatem do dalszej lektury.
Z biegiem czasu klienci coraz bardziej doceniają komfort płynący z funkcjonowania sklepów internetowych. Abstrahując od sytuacji związanej z pandemią, zakupy w sklepie internetowym, to najczęściej oszczędność energii i środków, niezbędnych przy najmniejszej nawet wyprawie do centrum handlowego lub outletowego, położonego nierzadko na obrzeżach aglomeracji miejskich. Nie zapominajmy także, że klienci bardzo szybko spostrzegli, że poprzez przeszukiwanie największych nawet sklepów internetowych, to także swoista oszczędność czasu. Zastanówmy się jednakże, z czym wiąże się prowadzenie sklepu www, jeśli na tę kwestię spojrzymy od strony sprzedawcy.
Jak dotrzeć do klienta poprzez sprzedaż internetową?
W chwili obecnej dobry biznes, który oferuje coś swoim potencjalnym klientom nie obejdzie się bez internetowej platformy sprzedażowej. Popyt, czyli oczekiwania klientów w tej materii, są zresztą coraz większe, a i zaufanie wobec płatności i zakupów internetowych jest na niebywale wysokim poziomie. Być może, więc prowadzenie sklepu www to konieczność dla tych handlowców, którzy na rynku chcą pozostać i być widoczni.
Jest kilka sposobów na to, by rozpocząć przygodę ze sprzedażą via Internet. Jednym z nich są platformy e-commerce, na których za niewielką opłatę miesięczną, możemy zaoferować swoje towary. Z reguły platformy takie są najczęściej bardzo elastycznie zbudowane. Oznacza to, że ich architektura pozwala na przebudowę w takim kierunku jakiego oczekuje właściciel sklepu lub też jego klienci. Podpisując umowę z takim serwisem otrzymujemy „na dzień dobry„ pełen pakiet narzędzi i pełną obsługę informatyczną naszego sklepu.
Inną metodą dotarcia do klienta jest prowadzenie sklepu www poprzez podstronę na nadal popularnych serwisach aukcyjnych. Nadal bardzo popularne w naszym kraju, oddają do dyspozycji potencjalnych sprzedawców ogromne możliwości. Prawdopodobnie cieszą się sporym zaufaniem klientów, bowiem każdy sprzedawca może być na nich oceniany. Komentarze rzecz oczywista, nie zawsze odzwierciedlają poziom uczciwości i solidności danego sprzedawcy, jednakże jak wykazują badania rynkowe, nadal wielu z nas przegląda je gruntownie przed dokonaniem zakupu.
Zakładamy sklep internetowy – początki biznesu
Jeśli natomiast zdecydujemy się na samodzielne prowadzenie sklepu www pamiętajmy, że wiąże się to z pewnymi poświęceniami. Załóżmy, że wiemy już co i komu będziemy oferować. Jeśli jesteśmy fascynatami danej branży, na przykład nie rozstajemy się z rowerem MTB, i w przyszłości wiemy, jak doradzić klientowi, jeśli poszukuje czegoś na jazdę po lesie lub po szosach, to tym lepiej. Wtedy z radością będziemy podchodzić do biznesu, a prowadzenie sklepu www, nie stanie się tylko uciążliwą koniecznością. Pamiętajmy na samym początku, iż prowadzenie sklepu www jest jak każda inna działalność gospodarcza, obwarowane pewnym regułami prawa handlowego. Będziemy, więc potrzebować konta bankowego, REGONu, NIPu oraz siedziby i nazwy własnej firmy. Jakkolwiek zarejestrowanie działalności gospodarczej jest bezpłatne, to wiązać się będzie w przyszłości z ustawowym obowiązkiem odprowadzania składek na ZUS.
Zanim jeszcze zdobędziemy domenę sklepu, usiądźmy też na chwilę i naszkicujmy regulamin przyszłego sklepu, choćby inspirując się podobnymi podmiotami. Ułatwi nam to znacznie start, a i zapobiegnie oskarżeniom o lekceważenie zbiorowych praw klientów w przyszłości. Dopiero wtedy możemy znaleźć właściwą dla nas domenę internetową, przy czym dobrze by było, by nazwa sklepu i domeny odzwierciedlały branżę lub profil naszej działalności. Kolejnym krokiem niezbędnym, by prowadzenie sklepu www, w ogóle ruszyło z miejsca jest wsparcie firmy oferującej profesjonalne oprogramowanie sklepowe. To ona zajmie się instalacją na serwerze, mechanizmów obsługujących nasz sklep. Firma taka będzie też amortyzować naszą stronę, by była sprawna i przyjazna w obsłudze przez potencjalnych klientów. Serwis taki zadba także o widoczność naszej strony w czeluściach Interntu, czyli innymi słowy, jej rozpoznawalność dla robotów wyszukiwawczych przeglądarki Google.