Budowanie marki osobistej w internecie

Sieć połączeń w mediach społecznościowych

Specjaliści w branży są poszukiwani. Na tytuł eksperta pracuje się w dwojaki sposób. Nie wystarczy tylko zdobywać wiedzę i cały czas działać w branży, należy też być aktywnym w sieci. Jak zbudować markę osobistą? Dowiesz się z tego artykułu.

Internet i jego siła nośna

Specyfika narzędzia jakim jest internet daje nam możliwości nie tylko darmowego publikowania treści dotyczących naszej branży. Dzięki społecznościom na portalach oraz forach możemy prowadzić dyskusje, zdobywać wiedzę oraz się nią dzielić. Nic, tylko korzystać z tych zasobów jakie daje sieć.

Korzystaj z sieci świadomie

Zanim jednak przejdziemy do omawiania przykładowych możliwości, jakie mamy do wykorzystania w internecie, chcę zwrócić Waszą uwagę na zasadniczą rzecz. W internecie nic nie ginie. Społeczeństwo potrafi wygrzebać informacje sprzed lat. Wniosek nasuwa się sam, więc:

  • bądź autentyczny;
  • pokorny – ale pewny siebie;
  • życzliwy;
  • ostrożny.

Wojując głośno nic nie zdziałasz. Reagując życzliwością na zarzuty (a będą takie nie jeden raz) wytrącasz przeciwnikowi broń z ręki. Sprowadzasz go do tego, że sam zaczyna się tłumaczyć. Przyda się wiedza o negocjacji.

Portale społecznościowe

Portale społecznosciowe jak Facebook czy Twitter posiadają liczbę użytkowników liczoną w miliardach. Jest to więc dobre miejsce do budowania swojej marki osobistej. Do tego celu wykorzystują go też politycy czy przedsiębiorcy. Swoje profile zakładają ogrodnicy, styliści i dietetycy jak chociażby Magdalena Hajkiewicz.

Który portal społecznościowy wybrać?

Znając już mniej więcej zasadę działania sieci, należałoby wybrać odpowiedni portal do budowania osobistej marki. Facebook jest uważany za idealny dla branży rozrywkowej, jednak finansowa czy prawnicza nie zdobywają w nim zbyt wielu entuzjastów. Dla prawników bardziej polecany jest portal Linkedin. Dlatego zanim założysz konto, sprawdź gdzie działają podobni do Ciebie.

Wiesz na czym polegał eufemizm Snapchat`a? Można w nim publikować zdjęcia w orientacji pionowej, co w internecie było przez długi czas uważane za brak profesjonalizmu.

Praca przed komputerem
pixabay.com

Zaczynamy budować swoją markę osobistą

Pierwszy krok to sprawdzenie zasobów jakie posiadamy. Mówię tu o wiedzy, doświadczeniu, zdjęciach, publikacjach naukowych, szkoleniach, słowem to co da się przekazać za pośrednictwem internetu.

Drugą sprawą równie istotną to przeglądnięcie swojego wizerunku jaki widnieje w internecie. Będzie to nawet profil prywatny na Naszej Klasie założony dekadę temu. Usunięcie niepożądanych informacji jest bardzo istotne, także lepiej jest je potraktować z przymrużeniem oka i uznać za błędy przyszłości. Nikt wtedy nie zarzuci nam tuszowania informacji o sobie.

Dobrą markę osobistą buduje się długo a traci bardzo szybko

Ten akapit poświęcimy autentyczności. Jeśli nie jest to Twoja dziedzina, w której aktywnie działasz, odpuść. Internauci szybko zauważą nieskładność Twoich wypowiedzi. Zwykle reakcją na to jest hejtowanie. Dlatego przestrzegam przed pochopnym publikowaniem treści w internecie, osobistych tym bardziej. Czy więc potknięcie przekreśla naszą karierę? Kontrolowany sprawia, że wydajemy się bardziej ludzcy.

Zyskaj miano influencera

Mam na YouTube ulubione kanały, które często przeglądam. Jednym z nich jest GlobStory. Sam kanał pokazuje życie zwyczajne życie ludzi na całym świecie, bez sztuczności i pozorowania. Ważne dla odbiorcy jest to, że filmy są publikowane regularnie, a Kaja za każdym razem prowadzi człowieka przez świat jak „za rękę”. Zacznij budowanie swojej marki osobistej nie od chwalenia się osiągnięciami, ale od znalezienia osób, którym możesz pomóc swoją wiedzą. Influencer nie tworzy ideologii, nie jest celebrytą, tylko specjalistą.

Budowanie relacji

Media społecznościowe służą nam do budowania relacji z ludźmi, wyszukiwania grup i osób, którym możemy pomóc. To dzięki nim stworzymy swój wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Szybko okaże się, że nasze rady „pocztą pantoflową” pójdą w świat. Tak właśnie należy wykorzystać te narzędzia. Nie liczy się w nich ilość znajomych, tylko poziom i intensywność relacji z innymi.

Nie same media społecznościowe pozwolą nam na budowanie marki osobistej. Wielu influencerów zaczynało od bloga i dopiero z czasem dla lepszej komunikacji zakładało profil na Feacebooku. Mamy ogrom możliwości do wyboru. Nic nie stoi też na przeszkodzie działać na takiej zasadzie w swojej społeczności, w której mieszkamy.

Źródła:

  • Skuteczne social media, Anna Miotk, Gliwice 2017

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.