Skuteczna komunikacja marketingowa jest opracowana z myślą o konsumentach – ich potrzebach, wartościach, zainteresowaniach. W związku z tym design marki powinno się opracowywać w oparciu o dogłębne badania grupy docelowej. Szczególne znaczenie mają tutaj badania jakościowe. Dowiedz się dlaczego!
Czym są badania jakościowe i jak się je wykorzystuje?
Badania marketingowe można podzielić na dwie główne grupy: ilościowe i jakościowe. Badania ilościowe pozwalają się dowiedzieć, jak często występuje dane zjawisko w badanej grupie. Są one prostsze w przeprowadzeniu i interpretacji, ale dają raczej ograniczone możliwości wykorzystania wyników. Badania jakościowe są bardziej złożone. Odpowiadają na pytania „jak?”, „po co?” i „dlaczego?”. Dotyczą czynników, które trudno zobrazować liczbami, ale dostarczają mnóstwa cennych informacji.
Dzięki badaniom jakościowym można się dowiedzieć o konsumentach znacznie więcej. Służą one przede wszystkim do poznawania ich motywacji zakupowych, oczekiwań, jakie wiążą się z danym produktem czy doświadczeniem oraz potrzeb. To właśnie dlatego są bezcenne przy projektowaniu elementów komunikacji marki, w tym jej całego wizerunku i designu.
Design marki a badania jakościowe
Odpowiednio przeprowadzone badania jakościowe to znakomita baza do stworzenia designu marki, który po prostu sprzedaje. Trzeba jednak wiedzieć, jak podejść do tej kwestii. Kluczowe są zarówno odpowiedni wybór metod badawczych czy zadawanych pytań, jak i właściwa grupa respondentów. To jednak zaledwie początek, ponieważ zebrane informacje trzeba następnie poddać analizie, która polega na wybraniu i odpowiednim zaprezentowaniu najważniejszych danych. Na tej podstawie można wykreować obraz „modelowego” konsumenta, do którego następnie kieruje się design marki i pozostałe elementy jej komunikacji.
Design marki dopasowany do oczekiwań konsumentów
Stworzenie designu marki dopasowanego do konsumentów nie jest prostą sprawą. Korzystając z profesjonalnych metod, można jednak zdecydowanie zwiększyć jej szanse na sukces. Jeśli zależy Ci na tym, by Twoja marka trafiała w potrzeby klienta docelowego, musisz podejść metodycznie do jej projektowania. Najlepiej skorzystać w tym zakresie ze wsparcia fachowców, którzy przeanalizują również rynek, trendy czy działania konkurencji, aby zaproponują Ci optymalne rozwiązania.