Link building – na czym polega i co zrobić, żeby przynosił korzyści?

Mężczyzna robiący obliczenia.

Zakładając biznes, naturalnie chcemy, by przynosił nam on korzyści. Do tego jednak potrzeba wielu godzin pracy i cierpliwości, zwłaszcza przy staraniu się o poprawienie widoczności witryny w wyszukiwarce. Jak wiadomo, w skład pozycjonowania wchodzi bowiem wiele działań, a jednym z nich jest właśnie link building, który może pomóc w uzyskaniu lepszej pozycji strony w Google.

Czym jest link building?

Chcąc dowiedzieć się, na czym polega link building, najpierw trzeba wiedzieć, czym jest link.

Link, nazywany również hiperłączem, to odnośnik, który – po kliknięciu w niego – pozwala użytkownikowi Internetu na przeniesienie się pod dany adres. Może on występować po prostu jako adres URL lub też być ukryty pod konkretną nazwą (anchor text).

Najprostsza budowa linku w kodzie HTML wygląda tak:

<a href=”adres internetowy”>opis odsyłacza</a>

Gdzie adres strony internetowej to miejsce, do którego będzie kierował link, a opis odsyłacza (anchor) jest tekstem, który stanie się aktywnym odnośnikiem.

W praktyce wygląda to następująco

<a href=”https://contentwriter.pl/”>Content Writer</a>

Link building będzie więc procesem wchodzącym w skład pozycjonowania, polegającym na zdobywaniu linków, które z innych witryn odsyłają do naszej.

Link building a pozycjonowanie

Początkowo wyszukiwarki internetowe opierały się głównie o indeksowanie treści występujących na stronie. Manipulowanie rankingiem było więc bardzo proste. Wystarczyło wprowadzić odpowiednią ilość słów kluczowych w obrębie danej podstrony – im częściej słowo kluczowe występowało na stronie, tym wyżej pojawiała się ona w wynikach wyszukiwania.

Obecnie jednak na pozycjonowanie strony internetowej wpływa wiele czynników oraz działań. Nie wszystkie są jednak znane, gdyż większość z nich stanowi tajemnicę Google. Jednakże, z obserwacji oraz doświadczenia wiadomo, iż pozyskiwanie jakościowych linków z zaufanych stron może przyczynić się do zwiększenia pozycji w wyszukiwarce.

Podział linków

Wyróżniamy kilka rodzajów linków, które można podzielić na 4 podstawowe kryteria. Klasyfikujemy je ze względu na:

Kierowanie

  • Linki wewnętrzne – umieszczane są w obrębie jednej witryny. Mają pomagać użytkownikom oraz robotom Google w poruszaniu się po stronie internetowej.
  • Linki zewnętrzne – przenoszą użytkownika na inną stronę internetową.

Przekazywaną wartość

  • Nofollow – odnośniki z dopisanym w treści atrybutem rel=”nofollow”, który sugeruje robotom Google’a, żeby nie podążały za tym linkiem.
  • Dofollow – odnośniki bez dopisanego atrybutu rel=”nofollow”. Choć dla użytkownika nie ma znaczenia, jaki rodzaj linku jest w anchorze, to jednak algorytmy Google uznają go za sygnał świadczący o wartości adresu docelowego i podążają za nim.
    • Linki dofollow możemy podzielić na naturalne (zamieszczane bezinteresownie przez innych użytkowników, którzy uznali nasze treści za ciekawe i warte polecenia) oraz nienaturalne (będące niskiej jakości i niepowiązane tematycznie z linkowaną stroną).

Działanie

  • Martwe – linki prowadzące do np. stron niedziałających bądź takich, które wygasły lub zostały usunięte.
  • Żywe – linki prowadzące do poprawnie działających witryn.

Typ

  • Graficzne – odnośniki przenoszące użytkownika do strony docelowej po kliknięciu w plik graficzny.
  • Tekstowe – odnośniki, przenoszące użytkownika do strony docelowej po wejściu w tzw. anchor.

Pozyskiwanie linków zewnętrznych

Linki można pozyskać z różnych źródeł. Do najpopularniejszych z nich należą:

  • Fora internetowe
    Na tych stronach internauci poszukują odpowiedzi do zadanych przez siebie pytań. Można więc udzielać im profesjonalnych porad i tym samym, również za pomocą linków, zachęcać do skorzystania z naszych usług. Trzeba jednak pamiętać, by miejsca, w których zamieszczamy link, były powiązane tematycznie z naszą działalnością.
  • Media społecznościowe
    Aktywne prowadzenie profili firmowych i publikowanie wpisów z odnośnikami na Facebooku, Instagramie czy Twitterze wpływa na współczynnik zaufania wyszukiwarki do naszej witryny, buduje dobry wizerunek i generuje ruch na naszej stronie.
  • Artykuły sponsorowane
    Wpisy sponsorowane są odpłatnymi artykułami z linkiem, które umieszczane są na stronie wydawcy. Pomagają one zwiększyć zasięg naszych treści oraz poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
  • Strony partnerów
    Jest to naturalny i ciekawy sposób na wzbogacenie profilu linkowego witryny. Polega na wymianie linków pomiędzy stronami. Na witrynie publikowany jest odnośnik do strony partnera, a on z kolei na swojej umieszcza odsyłacz do naszej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.